Selasa, 17 Mac 2015

TIPS-TIPS DAN CARA HILANGKAN SAKIT KEPALA@MIGRAIN

TIPS-TIPS DAN CARA HILANGKAN SAKIT KEPALA@MIGRAIN

 

Sakit kepala sebelah memang menyiksa kita berbeza dengan sakit kepala biasa. Migrain lebih menyiksa dan menyerang secara tiba-tiba. Penderita migrain biasanya akan merasa kepalanya seperti ditarik-tarik bukan itu saja biasanya disertai dengan gangguan mual dan muntah. Kebiasaannya penderita migrain tak suka atau sensitif dengan cahaya atau panasnya cahaya matahari.

Migrain atau sakit kepala sebelah belum dikenal pasti apa penyebabnya,diperkirakan jenis sakit kepala ni disebabkan kerana adanya aktiviti impuls aliran otak yang meningkatkan aliran darah di otak sehingga terjadi pelebaran pembuluh darah otak serta proses inflamasi(luka radang).

Menurut hasil penelitian, migrain sering dialami oleh wanita berbanding lelaki diperkirakan 25% wanita dan 10% lelaki. Migrain yang terjadi pada wanita hamil harus segera ditangani oleh doktor
kerana dikhawatirkan menggangu perkembangan janin yang sedang di kandung.



FAKTOR-FAKTOR TERJADINYA SAAT MIGRAIN MENYERANG

  1. Saat sakit haid sebab akibat perubahan hormon estrogen dan progesteron
  2. Pil perancang juga boleh mengakibatkan naik turunnya kadar hormon wanita(estrogen dan progesteron)
  3. Saat terjadinya gangguan misalnya kitaran haid yang tidak teratur atau setelah menjalani pembedahan pengangkatan rahim(sebab akan mengalami migrain cenderung dua kali lipat besar)

Migrain dapat disebabkan karena kepenatan,perubahan hormon,tekanan darah,depresi.Faktor terjadinya migrain paling kerap terjadi disebabkan kurang tidur atau terlebih tidur diet pun boleh menyebabkan migrain kalau kadar gula darah sangat rendah atau hipoglikemia.


Disini saya nak bagi tips-tips hilangkan sakit kepala sebelah@ migrain

  1. Cuba untuk seketika anda didalam bilik gelap semasa serangan migrain,cahaya tambahan atau berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala sebelah.
  2. Perbaiki pola pemakanan dengan memperbanyak makan makanan yang mengandungi
    Vitamin B2 seperti gandum,kekacang,daging merah dan perbanyak minum air
    Putih sekurang-kurang 8 gelas sehari. Hindari segala penyebab migrain misalnya tidur yang berlebihan atau tak cukup tidur,stress,sinaran matahari yang terlalu panas.


 Testimoni pengguna produk set migrain shaklee








 

0 ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih Kerana Sudi Meninggalkan Komen